På Sportamores lager står slutkunden i fokus

En teamorienterad företagskultur där medarbetarna sätter kunden i fokus. Det är en viktig ingrediens i Sportamores framgångsrecept. På lagret vet personalen att deras prestation direkt påverkar kundnöjdheten.

Ett serviceföretag som levererar produkter. Så beskriver Ulrika Lindgren, logistikchef, på Sportamore, företaget som tagit sporthandeln online i Sverige till nästa nivå ur ett kundnöjdhetsperspektiv.

Sportamore tävlar mot aktörer över hela världen och för att kunna hävda sig i konkurrensen handlar det om att leva upp till kundens förväntningar. Bakom framgångarna står bland annat satsningen på snabb och bra service. För att kunna ge det till kunderna prioriterar Sportamore att bygga en företagskultur och en organisation som alltid sätter kunden i fokus. Från den prisbelönta kundtjänsten som i princip är öppen dygnet runt till att pack och plock klarar av extremt snabba leveranstider.

För medarbetarna innebär det en flexibel organisation där de själva kan välja om de vill arbeta helger och kvällar eller om de inte vill göra det. Ofta är det studenter som söker jobben, personer som satsar på en sport eller dem som förmodligen kommer gå vidare till andra arbeten längre fram. Om de inte går vidare inom företaget.

Hög personalomsättning ser Ulrika Lindgren inte som ett problem. Tvärtom. Inlärningsprocessen är relativt kort och hon uppskattar snarare att få ta del av det driv dessa personer har under en kort period än att inte få se något av den alls.

Dock handlar framgångarna inte om enskilda individer som jobbar snabbt och bra. Det är teamet som är viktigt och hela gruppens prestation mäts sammantaget. Ifrågasättande uppmuntras men då uppmuntras den som kritiserar att komma med ett eget förbättringsförslag. En lärande organisation har skapats.

En företagskultur byggs upp av människor. Därför är rätt rekrytering extremt viktigt enligt Ulrika Lindgren. Och ett grundkrav är just förmågan att sätta kunden i fokus.

sportamore_foto-wilda-nilsson

Hälsningar,

Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.