Ett serviceföretag som levererar produkter. Så beskriver Ulrika Lindgren, logistikchef, på Sportamore, företaget som tagit sporthandeln online i Sverige till nästa nivå ur ett kundnöjdhetsperspektiv.
Sportamore tävlar mot aktörer över hela världen och för att kunna hävda sig i konkurrensen handlar det om att leva upp till kundens förväntningar. Bakom framgångarna står bland annat satsningen på snabb och bra service. För att kunna ge det till kunderna prioriterar Sportamore att bygga en företagskultur och en organisation som alltid sätter kunden i fokus. Från den prisbelönta kundtjänsten som i princip är öppen dygnet runt till att pack och plock klarar av extremt snabba leveranstider.
För medarbetarna innebär det en flexibel organisation där de själva kan välja om de vill arbeta helger och kvällar eller om de inte vill göra det. Ofta är det studenter som söker jobben, personer som satsar på en sport eller dem som förmodligen kommer gå vidare till andra arbeten längre fram. Om de inte går vidare inom företaget.
Hög personalomsättning ser Ulrika Lindgren inte som ett problem. Tvärtom. Inlärningsprocessen är relativt kort och hon uppskattar snarare att få ta del av det driv dessa personer har under en kort period än att inte få se något av den alls.
Dock handlar framgångarna inte om enskilda individer som jobbar snabbt och bra. Det är teamet som är viktigt och hela gruppens prestation mäts sammantaget. Ifrågasättande uppmuntras men då uppmuntras den som kritiserar att komma med ett eget förbättringsförslag. En lärande organisation har skapats.
En företagskultur byggs upp av människor. Därför är rätt rekrytering extremt viktigt enligt Ulrika Lindgren. Och ett grundkrav är just förmågan att sätta kunden i fokus.
Hälsningar,
Robert Hägg