Musik eller inte i butiken – hur påverkas kunderna och deras lojalitet?

Musik bidrar i många fall till kundens positiva beteende i fysiska butiker, men bakgrundsljudet kan ha negativa effekter på lång sikt.

Bakgrundsmusik är vanligt i svenska butiker och generellt pekar vetenskapliga studier på att musiken får kunderna att må bättre, stanna längre i butiken och köpa mer.

Ett problem som få tänker på är att majoriteten av dessa studier gjorts i form av experiment i kontrollerade miljöer. Det vill säga, testerna har inte genomförts i en äkta butik och studierna är sällan gjorda i Sverige.

En grupp forskare på Karlstads Universitet har gjort en studie som publicerades i Journal of Retailing and Consumer Services år 2012. Studien genomfördes i riktiga butiker och respondenterna var kunder som varit inne och handlat.

Stäng av musiken och öka försäljningen på lång sikt

Musik i butiken kan på kort sikt öka försäljningen, men på längre sikt ger en harmonisk tystnad det bästa resultatet. Avsaknad av musik kan nämligen öka kundernas lojalitet och nöjdhet enligt forskarna.

Något som är viktigt att tänka på är att musik, eller avsaknaden av den, påverkar olika kundgrupper på olika sätt.  Skillnaden mellan kvinnor och män, och hur respektive grupp påverkas, tas bland annat upp i studien: kvinnor är mer positiva till tystnad eller musik i lägre tempo medan män föredrar ett högre tempo.

Kundens reaktion kan också vara olika beroende på vilken tid på dagen denne handlar.

Rent praktiskt visar denna studie hur viktigt det är känna sina olika kundgrupper och deras beteende, för att på så sätt kunna besluta vilken typ av musik som ska spelas och när. Det kan ju också vara så att ingen musik ska spelas – att kunderna helt enkelt föredrar tystnad i butiken.

Tänk på detta när du väljer mellan musik eller tystnad:

  1. Vilka kundgrupper befinner sig i butiken vid vilka tider?
  2. Vilken typ av musik går i linje med hur vi vill att vårt varumärke ska uppfattas?
  3. Finns det tillfällen när musik skapar ett störande brus, exempelvis under rusningstid när den allmänna ljudvolymen redan är hög?
  4. Valet av musik är en strategisk fråga, lämna inte valet av låtlista åt respektive butiksmedarbetare då det lätt blir personligt istället för strategiskt.
  5. Konsumenter upplever butiksmiljöer som helheter. Musik, dofter, visuella intryck, trängsel och andra så kallade atmosfäriska faktorer skapar en total bild.

Glöm inte att göra kontinuerliga undersökningar bland dina kunder för att få en tydlig bild av vad just de uppskattar!

Den vetenskapliga artikeln jag refererar till heter: Let the music play or not: The influence of background music on consumer behaviour och är skriven av Pernille K. Andersson, Per Kristensson, Erik Wästlund och Anders Gustafsson.

Hälsningar,

Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.