Logistikbranschen twittrar – gör du?

Mediabranschen var först ut. Politikerna var också ganska snabba på bollen. Även fastighetsbranschen har nu tagit ett djupt andetag och dykt in i det aldrig sinande flödet av tweets, retweets och hashtags i nyhetsfeeden på mikrobloggen Twitter.

Mediabranschen var först ut. Politikerna var också ganska snabba på bollen. Även fastighetsbranschen har nu tagit ett djupt andetag och dykt in i det aldrig sinande flödet av tweets, retweets och hashtags i nyhetsfeeden på mikrobloggen Twitter.

Sedan starten 2006 har Twitter gjort intåg i de flesta branscher. Och det är lätt att förstå varför. Twitter är ett användbart verktyg när det gäller att kommunicera eller att tycka till. Det är helt okej att skriva till personer som man inte känner personligen, men som man vill säga något till. Oftast får man ett svar.

För företag kan det bli en plattform för den dagliga kontakten med både kunder och andra personer i branschen. Här är logistikbranschen, och närliggande branscher, inget undantag.
SJ har till exempel gjort Twitter till en sorts kundtjänst. Företaget är ytterst noggrant med att snabbt svara på alla frågor och kommentarer som riktas till dem i twitterflödet. Oavsett om det är arga kommentarer om tågförseningar eller funderingar kring internet ombord på tågen.
Bensinstationen ST1 har också hittat ett tydligt användningsområde för mikrobloggen. I deras feed finns numera de dagsfärska bensinpriserna.

DB Schenker Privpak är klassiska nyhetstwittrare. I deras feed läggs nyheter från organisationen ut, allt med en personlig tonalitet. DHL Freight Sweden håller både kontakt med kunderna och svarar på deras frågor samtidigt som de flyller på i feeden med nyheter. När det varken är kundsupport eller företagsnyheter de lägger ut kan tweets som detta också få plats i DHL:s feed: ”Idag vräker snön ner på många platser i Sverige. Tänk på att ta det lugnt i trafiken! Trevlig helg!”.

NCC twittrar och vi delar med oss om information om nya projekt och anställningsmöjligheter men vi deltar också i debatten kring bostadspolitiska frågor under hashtags som #urbpol och #bopol. Inför Logistik- och Transportmässan den 7-8 maj i Göteborg har hastagen #LOT2014 lanserats. Det ska bli intressant att se hur debatten utvecklar sig där när vi närmar oss mässan! Det viktigaste att komma ihåg är dock att Twitter är en plats för diskussion och inte reklam. Var aktiv i samtalen och undvik att använda kanalen till att mata ut pressmeddelanden.

Hur ser det ut hos dig? Har ni gett er in i debatten på Twitter ännu?

Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.