Mediabranschen var först ut. Politikerna var också ganska snabba på bollen. Även fastighetsbranschen har nu tagit ett djupt andetag och dykt in i det aldrig sinande flödet av tweets, retweets och hashtags i nyhetsfeeden på mikrobloggen Twitter.
Sedan starten 2006 har Twitter gjort intåg i de flesta branscher. Och det är lätt att förstå varför. Twitter är ett användbart verktyg när det gäller att kommunicera eller att tycka till. Det är helt okej att skriva till personer som man inte känner personligen, men som man vill säga något till. Oftast får man ett svar.
För företag kan det bli en plattform för den dagliga kontakten med både kunder och andra personer i branschen. Här är logistikbranschen, och närliggande branscher, inget undantag.
SJ har till exempel gjort Twitter till en sorts kundtjänst. Företaget är ytterst noggrant med att snabbt svara på alla frågor och kommentarer som riktas till dem i twitterflödet. Oavsett om det är arga kommentarer om tågförseningar eller funderingar kring internet ombord på tågen.
Bensinstationen ST1 har också hittat ett tydligt användningsområde för mikrobloggen. I deras feed finns numera de dagsfärska bensinpriserna.
DB Schenker Privpak är klassiska nyhetstwittrare. I deras feed läggs nyheter från organisationen ut, allt med en personlig tonalitet. DHL Freight Sweden håller både kontakt med kunderna och svarar på deras frågor samtidigt som de flyller på i feeden med nyheter. När det varken är kundsupport eller företagsnyheter de lägger ut kan tweets som detta också få plats i DHL:s feed: ”Idag vräker snön ner på många platser i Sverige. Tänk på att ta det lugnt i trafiken! Trevlig helg!”.
NCC twittrar och vi delar med oss om information om nya projekt och anställningsmöjligheter men vi deltar också i debatten kring bostadspolitiska frågor under hashtags som #urbpol och #bopol. Inför Logistik- och Transportmässan den 7-8 maj i Göteborg har hastagen #LOT2014 lanserats. Det ska bli intressant att se hur debatten utvecklar sig där när vi närmar oss mässan! Det viktigaste att komma ihåg är dock att Twitter är en plats för diskussion och inte reklam. Var aktiv i samtalen och undvik att använda kanalen till att mata ut pressmeddelanden.
Hur ser det ut hos dig? Har ni gett er in i debatten på Twitter ännu?
Hälsningar,
Robert Hägg