På Business Arena Göteborgs inledning gav Karin Adelsköld, teknikjournalist och komiker, och Irene Ek, analytiker på Tillväxtanalys, sina tankar om den digitala resa vi är i och som vi har framför oss.
Tre parametrar vi kommer att behöva förhålla oss till i framtiden och som innebär att vi kommer att behöva tänka om helt:
1. #Dela
Webben är till för att dela kontakter, ekonomi, erfarenheter. Über, parkeringsplatser, kontorsplatsuthyrningar, uthyrning av eventlokaler är exempel på delningsekonomi. Det intressanta med delningsekonomin är inte delningen i sig. Det är att folk kan få en tjänst direkt, snabbt, på en gång. Det handlar om att kommunicera, spara, vara effektiv och att vara här och nu.
2. #Uppleva
Egentligen köper och säljer vi upplevelser, men det räcker inte. Folk vill ha en upplevelse. Mall of Scandinavia, konserter, festivaler och stand up är exempel på upplevelser. Det räcker till exempel inte med att bara erbjuda en lokal till uthyrning, man måste ha en upplevelse till den – som gott kaffe, eller färggranna väggar, menar Adelsköld.
3. #Leverera
E-handeln ökar, men leveransen/logistiken av våra beställda varor är en av våra största utmaningar. Du slipper nämligen inte undan köandet när paketet ska hämtas ut. Drönarleverans och 3D-printa dina egna skor, är lösningar till snabbare leveranser. Leverans, transport, logistik. Det är det sexigaste med framtiden, menar Adelsköld.
Hoppa på tåget nu, var med och driv utvecklingen – Inget företag har råd att vänta
Irene Ek, analytiker på Tillväxtanalys, försökte i sitt fördjupande pass ge svar på frågan ”Kan det svenska näringslivet utnyttja digitaliseringen bättre än andra länder?”
Den våg av digitalisering och automatisering som många talar om i dag förändrar inte enbart enskilda produktionsprocesser utan hela samhället. Nya beteenden och affärslogiker uppstår. Utvecklingen medför stora möjligheter, men också risker i form av att en viss typ av arbeten kan komma att försvinna. Man kan tänka sig att svenska företag ligger långt fram och kan dra fördel av digitaliseringen, stämmer det? Både ja och nej. I de siffror som staten tar fram varje år syns sällan de digitala strategierna fullt ut eftersom man bara mäter de ekonomiska effekterna. Hon tar Boliden som ett bra exempel på hur man har en tydlig digital strategi för hur gruvans verksamhet ska kunna utvecklas och drivas helt ovan markytan. Detta syns dock inte i statliga utredningar och siffror än. Det är tydligt att verktyg för att mäta digitalisering måste ses över.
Kommer politik och lagstiftning att hinna med i förändringstakten? När företagen ändrar sin affärsmodell efter vad marknaden efterfrågar kan man utveckla verksamheten och därmed fortsätta växa. I digitaliseringen av samhället gäller att det att ha en flexibel organisation som snabb kan ställa om. Inte för att skapa helt nytt, men kanske kan vi leverera våra tjänster på ett helt nytt sätt i framtiden.
Irene Ek avslutar med att ge alla företag ett gott råd: sitt inte och vänta på att något spännande inom digitalisering ska hända som just ni kan hoppa på. Hoppa på tåget nu, var med och driv utvecklingen. De som står och väntar är ofta de som missar tåget helt och därmed inte har en roll på marknaden i framtiden. Ha en utsedd person på ditt företag som har koll på den digitala utvecklingen och vad nästa grej är. Inget företag har råd att vänta.
Vad har ditt företag för strategi för att ställa om i den digitala transformationen?
Gästbloggare
Johanna Hult-Rentsch
Regionchef NCC Property Development