Har ni hoppat på digitaliseringståget än?

På Business Arena Göteborgs inledning gav Karin Adelsköld, teknikjournalist och komiker, och Irene Ek, analytiker på Tillväxtanalys, sina tankar om den digitala resa vi är i och som vi har framför oss.  

På Business Arena Göteborgs inledning gav Karin Adelsköld, teknikjournalist och komiker, och Irene Ek, analytiker på Tillväxtanalys, sina tankar om den digitala resa vi är i och som vi har framför oss.  

Tre parametrar vi kommer att behöva förhålla oss till i framtiden och som innebär att vi kommer att behöva tänka om helt:

1. #Dela
Webben är till för att dela kontakter, ekonomi, erfarenheter. Über, parkeringsplatser, kontorsplatsuthyrningar, uthyrning av eventlokaler är exempel på delningsekonomi. Det intressanta med delningsekonomin är inte delningen i sig. Det är att folk kan få en tjänst direkt, snabbt, på en gång. Det handlar om att kommunicera, spara, vara effektiv och att vara här och nu.

2. #Uppleva
Egentligen köper och säljer vi upplevelser, men det räcker inte. Folk vill ha en upplevelse. Mall of Scandinavia, konserter, festivaler och stand up är exempel på upplevelser. Det räcker till exempel inte med att bara erbjuda en lokal till uthyrning, man måste ha en upplevelse till den – som gott kaffe, eller färggranna väggar, menar Adelsköld.

3. #Leverera
E-handeln ökar, men leveransen/logistiken av våra beställda varor är en av våra största utmaningar. Du slipper nämligen inte undan köandet när paketet ska hämtas ut. Drönarleverans och 3D-printa dina egna skor, är lösningar till snabbare leveranser. Leverans, transport, logistik. Det är det sexigaste med framtiden, menar Adelsköld.

Hoppa på tåget nu, var med och driv utvecklingen – Inget företag har råd att vänta
Irene Ek, analytiker på Tillväxtanalys, försökte i sitt fördjupande pass ge svar på frågan ”Kan det svenska näringslivet utnyttja digitaliseringen bättre än andra länder?”

Den våg av digitalisering och automatisering som många talar om i dag förändrar inte enbart enskilda produktionsprocesser utan hela samhället. Nya beteenden och affärslogiker uppstår. Utvecklingen medför stora möjligheter, men också risker i form av att en viss typ av arbeten kan komma att försvinna. Man kan tänka sig att svenska företag ligger långt fram och kan dra fördel av digitaliseringen, stämmer det? Både ja och nej. I de siffror som staten tar fram varje år syns sällan de digitala strategierna fullt ut eftersom man bara mäter de ekonomiska effekterna. Hon tar Boliden som ett bra exempel på hur man har en tydlig digital strategi för hur gruvans verksamhet ska kunna utvecklas och drivas helt ovan markytan. Detta syns dock inte i statliga utredningar och siffror än. Det är tydligt att verktyg för att mäta digitalisering måste ses över.

Kommer politik och lagstiftning att hinna med i förändringstakten? När företagen ändrar sin affärsmodell efter vad marknaden efterfrågar kan man utveckla verksamheten och därmed fortsätta växa. I digitaliseringen av samhället gäller att det att ha en flexibel organisation som snabb kan ställa om. Inte för att skapa helt nytt, men kanske kan vi leverera våra tjänster på ett helt nytt sätt i framtiden.

Irene Ek avslutar med att ge alla företag ett gott råd: sitt inte och vänta på att något spännande inom digitalisering ska hända som just ni kan hoppa på. Hoppa på tåget nu, var med och driv utvecklingen. De som står och väntar är ofta de som missar tåget helt och därmed inte har en roll på marknaden i framtiden. Ha en utsedd person på ditt företag som har koll på den digitala utvecklingen och vad nästa grej är. Inget företag har råd att vänta.

Vad har ditt företag för strategi för att ställa om i den digitala transformationen?

Gästbloggare

Johanna Hult-Rentsch
Regionchef NCC Property Development

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.