Håller hamnen?

Göteborgs Hamn utvecklas med fokus på hållbar tillväxt. I den nyligen släppta Hållbarhetsredovisningen berättar hamnbolaget om resan mot en grönare hamn. På Maria Björsanders önskelista står algodling för biogasproduktion på terminaltaket som en möjlig framtida innovation.

Göteborgs Hamn utvecklas med fokus på hållbar tillväxt. I den nyligen släppta Hållbarhetsredovisningen berättar hamnbolaget om resan mot en grönare hamn. På Maria Björsanders önskelista står algodling för biogasproduktion på terminaltaket som en möjlig framtida innovation.

Kraven på att företag ska vara transparenta ökar och hållbarhetsperspektivet är inget undantag. Allt fler företag väljer enligt EY att berätta om sitt miljöarbete i en årlig hållbarhetsredovisning.

Nyligen släppte Göteborgs Hamn sin redovisning och däri har de låtit olika experter och intressenter tycka till om hur den framtida utvecklingen av hamnen bör se ut ur ett miljöperspektiv. Maria Björsander, ansvarig uthyrare hos oss på NCC för logistiklokaler i vårt projekt Göteborgs hamn var en av dem som fick svara på frågorna.

Frågor och svar med Maria Björsander:

1. Vad förväntar du dig av Göteborgs Hamns hållbarhetsarbete?
Att man ställer krav på och samverkar med oss som deltar i utvecklingen av hamnområdet. På så sätt kan vi tillsammans skapa innovativa och hållbara lösningar.

2. Vad är viktigast att Göteborgs Hamn satsar på för att vi tillsammans ska uppnå hållbar tillväxt?
Det vore spännande om terminalernas tak kunde utnyttjas för produktion av förnyelsebar energi. Det skulle kunna handla om vindkraft, solceller eller odling av alger för biogasproduktion.

3. Är det någon av Göteborgs Hamns åtgärder eller satsningar på hållbarhetsområdet som du tycker är särskilt viktig?
Den globala spridningen av goda exempel, som utveckling av drivmedel med lägre miljöbelastning och länkningen till spårbunden trafik.

Jag vill såklart lägga till en egen fråga också:

Vad tjänar våra hyresgäster på att välja lokaler i ett hamnområde där hållbarhet står högt på agendan?
Corporate Social Responsibility (CSR) är en viktig fråga för många företag i dag och valet av lokal är en viktig del. Genom att välja just Göteborgs hamn som läge blir företag som etablerar sig här en del av ett långsiktigt hållbarhetsarbete som är viktigt för hela regionen. Sedan arbetar vi på NCC separat med hållbarhet för alla de byggnader vi utvecklar. Exempelvis använder vi miljö- och energicertifieringar som verktyg för att säkerställa miljöprestandan i de lokaler vi bygger.

Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.