I dag konsumerar människor annorlunda. Vid ett besök i en galleria söker de flesta något mer än nya skor. Människor vill umgås, uppleva och upplevas. Gallerior har blivit scener, eller platser, där vardagslivet utspelas inför publik. Att se och att synas. Framförallt handlar det om att delta och att bli en del av ett sammanhang.
Den välkände geografen och stadsplaneraren Edward Soja och den urbana sociologen Ray Oldenburg använder båda, med något skild betydelse, begreppet third place för att förklara funktionen hos platser där människor möts och interagerar men som varken är hemmet eller arbetsplatsen.
För Ray Oldenburg spelar third place en viktig roll för ett samhälles utveckling såväl socialt som politiskt. Dessa platser präglas enligt hans definition av att det är frivilligt att vara där. Alla är välkomna, umgänge och samtal står i fokus, platserna är lättillgängliga, det finns ”stammisar” som ofta är där och vilkas närvaro präglar stämningen på platsen. Generellt är platserna opretentiösa och atmosfären lätt. Third places utgör så kallade hem bortom hemmet där besökarna känner att de passar in och hör till. De kan vara sig själva. Genom historien har dessa platser i huvudsak nyttjats av män. En situation som förändrats ganska mycket, åtminstone i Sverige.
Den moderna gallerian uppfyller delvis definitionen av third place. Framförallt har handelsplatserna blivit detta hem bortom hemmet dit människor vänder sig för att umgås bortom de strukturer som präglar vardagen på jobbet och i det faktiska hemmet. Den moderna gallerian handlar alltså om mer än ren konsumtion. Mat, dryck, upplevelser och umgänge jämte högklassig service förvandlar handelsplatsen till ett extra vardagsrum.
Men för att kunna skapa denna plats där människor vill befinna sig behöver vi som fastighetsutvecklare ta med oss lokalbefolkningens synpunkter, viljor, hopp och drömmar till ritbordet. Och det gör vi. När ett projekt planeras utgörs en stor del av arbetet av att förankra idéer hos, och samla information från, dem som bor och verkar närmast platsen där gallerian ska byggas. Till vår hjälp har vi en metod som utvecklats av Reteam. På så sätt kan vi vara säkra på att vi bygger något som människor vill ha och något som de kommer att ha nytta av.
Om du vill veta mer om hur vi arbetar kring dessa frågor när vi utvecklar framtidens handelsplatser får du gärna prenumerera på vårt nyhetsbrev Future Retail. I det kommande brevet berättar vi om en ny galleria och om hur vi arbetar tillsammans med gallerians framtida besökare för att skapa den mötesplats och handelsplats de eftersökt så länge.
I utvecklingen av nya Triangeln har vi fokuserat på ytorna där människor möts och interagerar. |
Ha en trevlig fredag och en trevlig helg allihop!
Hälsningar,
Robert Hägg