Fördelar och nackdelar med doftmarknadsföring

Vill ditt företag sticka ut? I så fall ska du säga det med näsan. Doftmarknadsföring bryter mark i Sverige men alla är inte förtjusta. Dofterna kan nämligen orsaka allergibesvär.

Det finns en mångårig tradition av doftmarknadsföring i bland annat Japan och USA. Även i Sverige vaknar intresset kring hur ytterligare ett sinne kan användas för att locka kunder. Det finns en mängd företag på marknaden som agerar doftkonsulter och hjälper företag att utveckla sin varumärkesidentitet med en unik, eller bekant doft.

Luktsinnet är ett orienteringssinne, med hjälp av det kan vi avgöra om någonting är bra eller dåligt. Lukter påverkar också våra känslor och minnen vilket gör det möjligt att genom lukter skapa positiva associationer. Exempelvis kan man genom att doftsätta ett annars kalt och kanske skrämmande parkeringshus skapa en känsla av säkerhet för besökaren. Doften av nybakade bullar kan inge en känsla av trygghet och kanske vill man att toaletten i en galleria alltid ska dofta nyskurad. Möjligheterna är oändliga, men det finns också en baksida.

Problem med doftmarknadsföring

Astma- och allergiförbundet pekar på flera problem med doftmarknadsföring. Maritha Sedvallson är förbundsordförande och menar att det blir ett tillgänglighetsproblem för många.

Cirka 10 procent av befolkningen reagerar med sjukdomssymptom när de kommer i kontakt med starka dofter och kemikalier. Ytterligare cirka 9 procent har astma som ofta triggas igång av kemiska lukter. Maritha Sedvallsson menar att doftsättning av allmänna ytor gör att tillgängligheten för en stor grupp människor krymper. Man kan inte längre gå och handla eller fika var som helst, vilket påverkar tillgång till både varor/shopping och social samvaro.

I en tid då arbetet för tillgänglighet i samhället trappas upp är det här inte acceptabelt menar hon och hänvisar till FN:s konvention om rättigheter för personer med någon form av nedsättning. Det kan då snarare bli dålig publicitet för ett varumärke om det exkluderar grupper i samhället.

Hur kommer vi i Sverige att förhålla oss till den här typen av marknadsföring?

Vi på NCC jobbar tydligt med CSR och miljöfrågor. Vi bygger efter samhället och där ingår människor med olika former av behov och funktionsnedsättningar. Jag undrar därför om den här typen av metoder rimmar illa med övriga trender om hållbarhet och socialt ansvar. Samtidigt väcker doften av nybakt bröd härliga känslor hos mig. Stark parfymdoft mår jag däremot dåligt av.

Vad tycker du om doftmarknadsföring och hur kan man använda sig av det utan att exkludera människor? Dela gärna med dig av dina tankar och idéer i kommentarsfältet.

Hälsningar,

Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


  • Daniel Ullenius

    2 januari, 2019 08:44

    Det beror självklart på vilken doft, vart man doftsätter, doftsätter man alla ingångar eller doftsätter man endast nån av ingångarna.
    Jag arbetar med doftmarknadsföring dagligen och vi styr våra kunder som vill doftsätta hela butiken med doft att endast doftsätta vissa områden i butiken.
    Självklart så kan man må dåligt utav doft, men därför måste man välja rätt doft som är endast väldigt distinkt och man vet är allergifria dofter och certifierade. Vi på
    DM Sense vet att vi måste då välja rätt och veta vart vi ska doftsätta.

  • Daniel Ullenius

    2 januari, 2019 08:44

    Det beror självklart på vilken doft, vart man doftsätter, doftsätter man alla ingångar eller doftsätter man endast nån av ingångarna.
    Jag arbetar med doftmarknadsföring dagligen och vi styr våra kunder som vill doftsätta hela butiken med doft att endast doftsätta vissa områden i butiken.

    Självklart så kan man må dåligt utav doft, men därför måste man välja rätt doft som är endast väldigt distinkt och man vet är allergifria dofter och certifierade. Vi på
    DM Sense vet att vi måste då välja rätt och veta vart vi ska doftsätta.

  • Denna webbplats använder cookies

    Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

    Hantera dina cookieinställningar

    Nödvändiga cookies

    Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

    Funktionella cookies

    Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

    Cookies för statistik

    För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

    Cookies för personlig anpassning

    För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

    Cookies för annonsmätning

    För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.