Fikar du bort arbetstiden eller är extra pauser i själva verket bra för jobbet?

Vi har i tidigare inlägg framhållit att det är viktigt att ta raster på jobbet. Både för att vila hjärnan och kroppen men också för att kunna knyta an till kollegorna. Med detta sagt ska ju fikandet såklart inte gå till överdrift.

Kanske läste fler med mig artikeln i Dagens Industri för ett par veckor sedan? En kortversion finns annars att läsa på webben här. Colin Moon, föreläsare om kultur och kommunikation i näringslivet, intervjuades bland annat om fikakulturen på de svenska arbetsplatserna och om hur mycket tid vi spenderar i möten. Enligt honom går 25 procent av arbetstiden åt till raster och lika mycket till möten.

En reflektion han gör, och en som även jag skriver under på, är att pratet i kön till kaffeautomaten i själva verket är viktigt i teambuildingsyfte. Samtidigt tycker jag att en fjärdedel av arbetsdagen låter på tok för mycket.

Själv skulle jag dock vilja påstå att det ofta också pratas jobb under dessa så kallade raster. I dagens arbetsliv sker mycket av informationsutbytet under informella former. Detta är en av många anledningar till varför jag tror att kontoret även fortsättningsvis kommer att spela en stor roll, trots att teknikutvecklingen bjuder på möjligheter att jobba hemifrån eller ute på stan. Det uppstår en särskild kreativitet när kollegor kan mötas snabbt och lätt på en fysisk plats.

Hur denna plats utformas upplever jag inverkar i högsta grad på hur informationsutbytet fungerar. En kaffeapparat mitt i ett öppet landskap gör kanske mer skada än nytta. Står någon där och pratar blir de som försöker koncentrera sig irriterade. När kontoret däremot utformas för att skapa naturliga mötesplatser, då tror jag att de informella mötena blir effektiva ur ett relationskapande perspektiv men att de samtidigt gör nytta rent arbetsmässigt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.