Direktreklam i mobilen direkt till kunden på plats i butiken. Det är bara ett exempel på vad som är möjligt när handelsaktörer använder Big Data för att stärka sin affär.
Shopping sker i allt fler kanaler och sociala medier har bidragit till ett maktskifte från säljarna till köparna som nu, förutom konsumenter, också är recensenter, prisförmedlare och högljudda kritiker på nätet liksom värdefulla varumärkesambassadörer.
Att bilder, tips, rekommendationer, besöksstatistik, recensioner och så vidare finns tillgängligt online innebär också att det nu finns en stor databank att hämta information från. Information som går att använda för att sälja mer om man bara vet hur.
Som detaljhandlare behöver du veta hur du ska samla, hantera och analysera enorma mängder data. Resultatet av rätt analyser blir att du kan individanpassa reklam, få ut mer av dina kampanjer, veta hur du ska utveckla ditt sortiment och samtidigt stärka varumärket.
Med hjälp av en analysplattform kan du öka din förståelse kring en enskild kund genom att information hämtas in om kundens tidigare köp, inlägg på sociala medier, statistik besökta hemsidor och vad kunden klickat på, och mycket mer från flera olika källor samtidigt. När du vet vem som gör och gillar vad på nätet är det såklart lättare att puffa för relevanta varor liksom att skapa nyhetsbrev och annat baserat på vad just en viss läsare sannolikt är intresserad av. Likaså kan du skicka platsspecifika erbjudanden i realtid ute i den fysiska butiken.
Barbara Thau förklarar i en artikel hos Forbes om hur amerikanska Kohl’s använt sig av Big Data för att skicka erbjudanden till sina kunder. När kunden kliver in i butiken tillfrågas de om att ta emot rabatter i mobilen. Står kunden sedan vid skoavdelningen kan ett rabatterbjudande skickas som gäller just det paret skor som kunden tidigare kollat in på Kohl’s hemsida. Häftigt inte sant. Frågan är nu vilka möjligheter du ser med Big Data?
Hälsningar,
Robert Hägg