Fånga kraften med Big Data inom detaljhandeln

Direktreklam i mobilen direkt till kunden på plats i butiken. Det är bara ett exempel på vad som är möjligt när handelsaktörer använder Big Data för att stärka sin affär.

Direktreklam i mobilen direkt till kunden på plats i butiken. Det är bara ett exempel på vad som är möjligt när handelsaktörer använder Big Data för att stärka sin affär.

Shopping sker i allt fler kanaler och sociala medier har bidragit till ett maktskifte från säljarna till köparna som nu, förutom konsumenter, också är recensenter, prisförmedlare och högljudda kritiker på nätet liksom värdefulla varumärkesambassadörer.

Att bilder, tips, rekommendationer, besöksstatistik, recensioner och så vidare finns tillgängligt online innebär också att det nu finns en stor databank att hämta information från. Information som går att använda för att sälja mer om man bara vet hur.

Som detaljhandlare behöver du veta hur du ska samla, hantera och analysera enorma mängder data. Resultatet av rätt analyser blir att du kan individanpassa reklam, få ut mer av dina kampanjer, veta hur du ska utveckla ditt sortiment och samtidigt stärka varumärket.

Med hjälp av en analysplattform kan du öka din förståelse kring en enskild kund genom att information hämtas in om kundens tidigare köp, inlägg på sociala medier, statistik besökta hemsidor och vad kunden klickat på, och mycket mer från flera olika källor samtidigt. När du vet vem som gör och gillar vad på nätet är det såklart lättare att puffa för relevanta varor liksom att skapa nyhetsbrev och annat baserat på vad just en viss läsare sannolikt är intresserad av. Likaså kan du skicka platsspecifika erbjudanden i realtid ute i den fysiska butiken.

Barbara Thau förklarar i en artikel hos Forbes om hur amerikanska Kohl’s använt sig av Big Data för att skicka erbjudanden till sina kunder. När kunden kliver in i butiken tillfrågas de om att ta emot rabatter i mobilen. Står kunden sedan vid skoavdelningen kan ett rabatterbjudande skickas som gäller just det paret skor som kunden tidigare kollat in på Kohl’s hemsida. Häftigt inte sant. Frågan är nu vilka möjligheter du ser med Big Data?

Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.