Ergonomi för ett friskare arbetsliv– sjukgymnasten tipsar (del 2)

Helena Nilsson, sjukgymnast.

Förra veckan publicerade vi den första delen av vår tipsguide kring ergonomi på arbetsplatsen. Här kommer uppföljningen där Helena Clevenhult (fd Nilsson), sjukgymnast på Sophiahemmet, delar sina resterande tips kring hur du och din arbetsgivare kan påverka hur du mår på jobbet. Det handlar om att minimera onödig belastning och att variera hur du arbetar. Själv har jag redan märkt skillnaden av att ha min datorskärm i rätt höjd och att tänka på att promenera runt på kontoret regelbundet. Här kommer Helenas tre sista tips.

1. Variera din arbetsställning ofta
Exakt hur ofta du bör byta arbetsställning går inte att säga men arbetsdagens längd och din stressnivå inverkar på ditt behov av att skapa variation. Det finns heller ingen universell arbetsställning som är rätt för alla utan se till att du inte arbetar i böjda eller vridna positioner. Har du en extra skärm på skrivbordet kan vridningen du gör för att se den påverka dig negativt genom att nacken vrids. En för hög stol ger en böjd rygg.

Det kan också vara din syn eller datorns minimala tecken som är problemet och som gör att du skjuter fram nacken i onödan. Du har rätt att få din arbetsplats anpassad utifrån dina behov. Tala med din arbetsgivare! Men viktigast är att inte fastna i samma position även om den är korrekt.

2. Apropå varierad arbetsställning – hur är det egentligen med din bärbara dator?

Det kan inte ha undgått många att dagligt arbete vid en stationär dator är att föredra framför en bärbar, av flera anledningar. Bland annat är det lättare att sitta rätt med ryggen när man tittar rakt fram på en stor skärm. Men att använda en bärbar dator möjliggör god variation i arbetsställning, du kan arbeta i sittande, stående och liggande. Det som karakteriserar en dålig arbetsställning är framför allt hur länge du bibehåller den. Väljer du att arbeta med en bärbar dator bör du använda ett stativ, separat tangentbord och datormus. Detta har visat sig ge mindre belastning och mindre obehag i nacken samt ökad produktivitet enligt Berkhout med flera (2004).

Rätt höjd på skärmen är viktigt fick jag lära mig vid Helenas besök hos oss.

 
3. Unna dig kafferasten och semestern du längtar efter
Att vila och återhämta sig mentalt från arbetet är viktigare än många kan föreställa sig. Det fysiologiska stresspåslaget de flesta arbeten medför, ökar initialt effektiviteten. Men utan riktig paus och återhämtning kan kroppens stressrespons förändras och istället medföra en utmattning och snart har du gått in i den berömda väggen. Kollegorna du förhoppningsvis möter i fikarummet har också en betydande roll för din mentala hälsa. Det sociala stödet man får, antingen från kollegor eller hemifrån, verkar som en slags energibuffert och gör dig mer tålig för de belastningar du utsätts för i arbetet. Läs gärna mer om just fikarastens betydelse i vårt tidigare blogginlägg.

Nu är frågan vad just du tänker göra för att förbättra din situation i dag och därmed även din hälsa och prestationsförmåga på sikt? Jag har beställt en pilatesboll och tänker fortsätta att inspireras av Helenas tips framöver. Varför inte skriva ut dem eller ha dem som skärmsläckare på datorn?

Hälsningar,
Robert Hägg

Provsitter en boll, har beställt en i rätt storlek nu.

 

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.