Dessa handelslägen vinner kampen om kunderna

I och med att fler väljer att handla på nätet har konsumenternas shoppingbeteende i butik förändrats. Fönstershopping och spontana köp är inte lika vanligt när kunderna är pålästa och handlar målmedvetet. Vilka handelsplatser vinner dessa kunder?

Vår vardag består till större och större del av rationell shopping med inslag av “click n’ collect”. Vi jämför, planerar och köper produkter på nätet för att sedan plocka upp dem i närmsta butik och på så sätt slippa vänta på leveransen. Butiker som ligger i nära anslutning till där människor normalt rör sig till eller från jobbet sitter därför på ett guldläge. Mycket fottrafik resulterar i fler upphämtade varor och större chans till merförsäljning när kunden väl befinner sig i butiken. I Sverige har bland andra ridsportbutikskedjan Hööks gjort det möjligt för kunden att beställa via deras e-handel för att sedan smidigt plocka upp varorna i butikerna.

Hur gör man då sin butik attraktiv? Jag tror att man kan lära av marknadsplatser som erbjuder ett mervärde till sina kunder vad gäller service, miljö och kunskap. Detta ger seniorkonsulten och detaljhandelsexperten Emma Hernell från United Minds, exempel på i spaningen “Det stora detaljhandelsskiftet är här” som trots att den är skriven 2013 fortfarande är relevant. Mervärdet i sig kan handla om kunskap eller utbildning inom samma område som de produkter som säljs.

“Whole Foods tar ett helhetsgrepp på hälsa och har som uttalad strategi att bygga upp ett community kring en hälsosam livsstil. I konceptet ingår inte bara hälsosam mat, utan också yogaklasser och workshops med syfte att utbilda konsumenterna i en hälsosam livsstil.”

En av de största anledningarna till att människor fortfarande handlar i fysiska butiker är just för att man får med sig sina varor och produkter hem direkt. Ett sista tips till oss som förvaltar fastigheter för kommersiellt bruk kommer från Emma Hernells spaning:

“Fastighetsägare – vi kommer att fortsätta spendera pengar i våra köpcentrum, men ser de ut som idag kommer vi att fika och besöka frisören där. In med e-handel, in med logistiklösningar, in med restauranger och in med upplevelser. Ifrågasätt affärsmodeller med omsättningsbaserade hyror. Ett bra köpcentrum driver också kundernas försäljning på nätet.”

Hälsningar,

Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.