Vår vardag består till större och större del av rationell shopping med inslag av “click n’ collect”. Vi jämför, planerar och köper produkter på nätet för att sedan plocka upp dem i närmsta butik och på så sätt slippa vänta på leveransen. Butiker som ligger i nära anslutning till där människor normalt rör sig till eller från jobbet sitter därför på ett guldläge. Mycket fottrafik resulterar i fler upphämtade varor och större chans till merförsäljning när kunden väl befinner sig i butiken. I Sverige har bland andra ridsportbutikskedjan Hööks gjort det möjligt för kunden att beställa via deras e-handel för att sedan smidigt plocka upp varorna i butikerna.
Hur gör man då sin butik attraktiv? Jag tror att man kan lära av marknadsplatser som erbjuder ett mervärde till sina kunder vad gäller service, miljö och kunskap. Detta ger seniorkonsulten och detaljhandelsexperten Emma Hernell från United Minds, exempel på i spaningen “Det stora detaljhandelsskiftet är här” som trots att den är skriven 2013 fortfarande är relevant. Mervärdet i sig kan handla om kunskap eller utbildning inom samma område som de produkter som säljs.
“Whole Foods tar ett helhetsgrepp på hälsa och har som uttalad strategi att bygga upp ett community kring en hälsosam livsstil. I konceptet ingår inte bara hälsosam mat, utan också yogaklasser och workshops med syfte att utbilda konsumenterna i en hälsosam livsstil.”
En av de största anledningarna till att människor fortfarande handlar i fysiska butiker är just för att man får med sig sina varor och produkter hem direkt. Ett sista tips till oss som förvaltar fastigheter för kommersiellt bruk kommer från Emma Hernells spaning:
“Fastighetsägare – vi kommer att fortsätta spendera pengar i våra köpcentrum, men ser de ut som idag kommer vi att fika och besöka frisören där. In med e-handel, in med logistiklösningar, in med restauranger och in med upplevelser. Ifrågasätt affärsmodeller med omsättningsbaserade hyror. Ett bra köpcentrum driver också kundernas försäljning på nätet.”
Hälsningar,
Robert Hägg