Butikens tid är inte förbi – den blir centrum för kundrelationen

Trots att e-handeln växer är butikens tid långt ifrån förbi. Den fysiska handeln står kvar i centrum för kundrelationen och blir grunden för multikanalstrategin.

Trots att e-handeln växer är butikens tid långt ifrån förbi. Den fysiska handeln står kvar i centrum för kundrelationen och blir grunden för multikanalstrategin.

Det kommer ta lång tid innan vi slutar handla i fysiska butiker. Sannolikt kommer vi inte sluta helt överhuvudtaget. Trots att e-handeln erbjuder fler möjligheter än någonsin är det långt ifrån allt vi kan, eller vill, handla på nätet. Däremot är det hög tid för marknadens aktörer att anpassa verksamheten efter den moderna konsumentens behov.

Butikerna spelar en given roll när kunderna efterfrågar handel i flera kanaler. A.T. Kearny är lika övertygade som jag om att konsumenter värderar upplevelsen som shopping i en butik innebär samtidigt som de uppskattar när butikernas erbjudande sträcker sig bortom den fysiska lokalen.

Butik + app + webshop = sant

Naturkompaniet är ett bra exempel på företag som tagit chansen att interagera med kunderna i flera kanaler. I appen Friluftsappen, som visserligen har sina brister, bjuds användaren på inspiration och hjälp snarare än reklam. Här finns ficklampa, termometer, en funktion för snabba SOS-samtal, väderprognos, kompass, första hjälpen-information och gps. Dessutom finns reportage och tips om friluftsliv, liksom en dagsboksfunktion och möjlighet att läsa Naturkompaniets blogg.

I nätbutiken skapar Naturkompaniet mervärden genom att erbjuda olika typer av guider liksom såklart hela sortimentet digitalt med bra bilder och produkttexter. I centrum står dock butikerna där kunnig personal finns redo att hjälpa kunden att hitta rätt, prova skor, testa material och känna på tältets kvalitet innan köp. Dessutom ordnar de informationsträffar och föreläsningar regelbundet. De låter helt enkelt kunderna välja kanal och ser till att erbjuda mer än bara varor i de olika kanalerna.

Allt bottnar i viljan att skapa kundlojalitet, bygga varumärket och på sikt naturligtvis öka försäljningen. A.T. Kearny menar att en butik som står ensam, utan digitala kanaler, förlorar på sikt men att butikens roll för den skull inte är utspelad. Det gäller bara att dra nytta av de nya möjligheter som uppkommit. Och att inte heller glömma bort att det fortfarande är i butiken det är lättast att inspirera kunderna till att handla lite mer än som var tänkt från början.

Triangeln shopping centre in central Malmoe.
Hälsningar,
Robert Hägg

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.