Bättre prestanda och nöjdare medarbetare med Leesman

Vad kan ditt företag få ut av att göra en Leesman Study och vad är det som gör en lokal högeffektiv? Tjänsteföretaget ISS har uppnått fina resultat tillsammans med Leesman genom att utgå från sina medarbetare och kunder.

Vad kan ditt företag få ut av att göra en Leesman Study och vad är det som gör en lokal högeffektiv? Tjänsteföretaget ISS har uppnått fina resultat tillsammans med Leesman genom att utgå från sina medarbetare och kunder.

ISS huvudkontor i Köpenhamn är en arbetsplats med mycket hög prestanda, enligt Leesman Index. Mycket av förklaringen står att finna i ISS arbete med att fokusera på människorna.

Slutanvändaren avgörande för höga poäng
Genom hela projektet har ISS haft som mål att öka sin medarbetarnöjdhet, vilket har betytt att de noga har undersökt hur den påverkas positivt.

– Jag tror att vi får höga betyg inom Leesman för att vi redan i början av projektet har prioriterat slutanvändaren. Vår grundtanke om att nöjda medarbetare ger nöjda kunder, vilket i sin tur ger högre omsättning, samverkar mycket bra med Leesman, säger Caspar Hansen, PMO Manager på ISS Facility Services.

ISS huvudkontor i Köpenhamn nådde höga poäng eftersom organisationen klart kunde definiera sina användarbehov. De parametrar som var viktigast för medarbetarna var också de parametrar där kontoret gjorde bra ifrån sig.

– För oss har det varit en uppenbarelse att arbeta flitigt med Leesman. Vi har i dag en mycket bra känsla för hur vi skapar en miljö som stöttar våra medarbetares arbetsdag och en bra känsla för vilka faktorer som leder till ökad prestanda i företaget, säger Caspar Hansen.

Lärdomarna från Leesman ger bättre prestanda
På ISS huvudkontor i Köpenhamn har man implementerat en aktivitetsbaserad arbetsmiljö med tydliga rötter i konceptet New Ways of Working. För att hålla konceptet tydligt, effektivt och relevant också över tid använder man sig av Leesman Index.

– Leesman Index ger oss stora mängder data om vår arbetsplats och detta ger oss fortsatt ammunition för att spetsa till vårt koncept, säger Caspar Hansen.

Man har till exempel lärt sig att byggnadens interiör inte stödjer telefonsamtal riktigt så bra som man hade förväntat sig och att aspekter inom den fysiska arbetsmiljön som temperaturkontroll, luftkvalitet och buller påverkar alla medarbetare och deras resultat. Med dessa nya kunskaper i bagaget går ISS vidare för att jämföra sig med de 15 bästa i Leesmans undersökning och ser vad de kan göra för att förbättra sina resultat. På de punkter som man ser förbättringsmöjligheter ger man förslag på implementeringar av olika förändringar i konceptet.

– Här är Leesman helt centralt, eftersom vi kan rättfärdiga våra förslag med direkt hänvisning till där vi presterar något sämre än topp 15. På så vis vet vi att vi träffar rätt i vad som påverkar prestanda, välbefinnande, vårt varumärke eller andra väsentliga KPI:er, säger Caspar Hansen.

Denna strategi har slagit väldigt väl ut: ISS senaste Leesman-mätning är faktiskt den högsta mätning som hittills registrerats i Leesmans historia.

Att arbeta med resultaten från Leesman på detta sätt gör att man hela tiden kan vara steget framför och kan planera sitt förändringsarbete mot bakgrund av riktiga data och inte bara det man tror att företaget har behov av.

Vill du tävla om en Leesman Study till ditt företag? Läs mer på ncc.se/leesmanstydy.

Skicka kommentar

Din epost adress kommer inte att visas för andra besökare.


Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på NCC Sverige AB, orgnr. 556613-4929 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.